Followers

Thursday, June 30, 2011

Kelebihan air masak

Assalamualaikum wbt & Hello peeps!

Korang minum sehari cukup tak 8 gelas air masak? Air masak disini bermaksud air kosong/air jerang/air putih. Air manis/berkafein/berkarbonat dikira lain..

Sebelum nih aku cukup liat nak minum air masak. Dalam sehari purata dalam 3-4 gelas air masak sahaja. Kesedaran baru datang minggu sudah hokeh. Tupun lepas terikut stail officemate berbangsa cina dok teguk air masak berkoyan-koyan. Aku surf internet dan cari apa kelebihan air masak dan mau share disini dengan korang semua ^^

Antara kelebihan air masak ialah;

* Bagi korang yang sedang berdiet, meminum air kosong adalah lebih baik berbanding pengambilan minuman untuk menguruskan badan atau minuman rendah kalori yang terdapat di pasaran.

* Minumlah dua atau tiga gelas air hangat sebelum makan kerana ia akan mengenyangkan perut sekaligus membantu anda mengurangkan pengambilan makanan.

* Minumlah 3 liter dalam sehari bagi memastikan anda sentiasa sihat dan bertenaga.

* Menurut kajian yang dijalankan,ramai orang yang mahu sihat tetapi tidak mengamalkan meminum air kosong malah lebih rajin mengambil minuman seperti kopi,teh dan minuman berkarbonat.

* Minuman ringan atau bergula tidak dapat menandingi khasiat yang terdapat didalam air kosong.

* Sari buah-buahan juga tidak mampu membersihkan kotoran dalam badan anda sehebat air kosong.

Info kesihatan diambil dari sumber INI . Tengok.. banyak kan kelebihan? 

Pada yang masih malas-malas nak minum air masak tu sebab malas nak toilet ke atau air masak tak sedap ke.. jom sama-sama berubah untuk kehidupan yang lebih sihat Insya Allah ^^

8 komen:

sha a.s said...

oouhh Fara, Sha mmg suke air 0....rs sehat je kn...eheh

CikPuan Fara said...

sha, fara dah tau kot ape rahsia sha look glowing sbb byk minum air 0 kot ehehehe ;)

PUAN SUE (asam.garam.gula) said...

su minum 2-3 liter sebelum kawen..dah kawen 1 liter pun tak jalan2

~LeeyanaRadhi~ said...

Yana suke minum air kosong..ihihi..sbb lepas kawen aritu kene kencing kotor..pastu trus semangat minum air kosong..tp sehari skeali wajib air susu..hihih

tia @ Ini Kisah Tia said...

hehee . terasa lak Tia . Tia tak berapa sangat air masak ni :)

CikPuan Fara said...

pn sue, lepas nih kena balik kat xtxt lama lar heheh

yana, wahh bagus awk nih. air 0 minum, susu pun minum ^^

tia, haipp! nak kena sis ni ;) minum air lebih sket eh ^^

Ain Zulaikha said...

suka gak air kosong time betul2 haus.. tapi 1 hari tak sampi pun 8 gelass... huhuhu

~LeeyanaRadhi~ said...

hhii..aah Fara, pepagi wajib susu dl...hhuhu..sehari xdpt rase nk pengsan je..haha..g keje plak bwk botol air...botol air yg atlit tu haaa..hahaha..senang togok je.pedulik la org nk ckp ape...hhihih