Followers

Wednesday, March 9, 2011

Cita-cita atau angan-angan?

mekasih en google

Hai!

Lama tak hapdet blog.. padahal sebenarnye banyak nak cite.. tapi tak tau nak start dari mane hehehe. Hmmmm lately aku banyak ikot my husben travel ms weekeend.. temankan dia g kursus, taklimat. selain tu dapat gak aku makan angin free kan hehehe----------sukaaa!!---------

banyak sgt pix amik tapi nak upload pix pon malas. tetiba nak salahkan broadband c*elcom yang amatlar slow uhuks.

Okayy.. straight forward the main topik.. korang dulu masa kecik-kecik ade cita-cita tak? Ingat tak masa darjah 1, cekgu soh tulis kat kertas " nanti dah besar nak jadi ape?".. ade yang jawap nak jadi doktor, cekgu, polis.. cam aku ms kecik-kecik memang spesis blur-blur je. jadi bila budak sebelah aku kata dia nak jadi askar.. aku pon tulis ah nak jadi askar gak! *dalam pala otak masa tu cam best je leh tembak orang jahat hehe*

bila da besor sket dalam darjah 4 gitu, "pilihan" cita-cita pon dah makin banyak.. aku pon da pilih cita-cita nak jadi pramugari.. giler berangan da besar jadi cantik.. ni semua sebab naik flight g KL akak pramugari tu cun-cun, pakai baju kebaya keta-ketat, dapat g cuti free hehehe.

bila da sekolah menengah, kengkonon da besar.. aku dan geng aku nak jadi arkitek.. tak ingat ah sebab ape nak sangat jadi arkitek padahal markah math memanjang je cukup makan, lukisan ala-ala dak tadika hehehe. *agaknye sebab glamer kot sebut arkitek heheh*

bila da dapat result spm.. mula kene isi borang masuk universiti, aku yang memang dari kecik blur-blur nih men bantai je course.. aku tengok syarat kelayakan ok, aku pon apply ah.. yelar masa spm, belajar nak bagi lulus cemerlang supaya masuk U.. course ape tak kisah asal masuk U..*gle naif*

ble da belajar kat U.. dah grad tapi bila kuar je dari U.. aku apply keje yang aku rasa ok dan sesuai dengan jiwa aku.. padahal sket pon tak relate dgn course ms kat U dulu..

kekadang aku rasa sejak dari kecik sampai ke besar bini orang ni.. kite selalu di momokkan dengan cita-cita yang gah-gah cam doktor, jurutera, arkitek, peguam padahal sebenarnye dalam realiti dunia pekerjaan tak begitu.. maksud aku tak semua yang bunyi best tu sesuai dengan jiwa kite.. kite tersepit dengan cita-cita sendiri, cita-cita mak bapak, kata-kata orang..

jadi aku ingatla.. patutnye kementerian pelajaran bagi pendedahan tenteng cita-cita/kerjaya ni dari sekolah rendah lagi.. bukannye da time nak isi borang masuk universiti... kan kan?

0 komen: