Followers

Friday, March 4, 2011

Bersyukur

Hi!

haaa.. lately nih byk perkara kat keliling aku yg wat aku terkedu + terkesima + dan byk lagi terrr hahaha (sila kagum dgn bahasa melayu aku yg agak canggih bunyik nye hehehe).

Kadang-kadang kite ni sebagai hamba Allah suka bandingkan kelebihan orang lain dengan kekurangan diri kite.. sampai kekadang nampak cam tak bersyukur dengan apa yang kite ade..

Ye.. btol its good for motivate ourself.. but bila sampai down kan diri sendiri.. itu dah cam tak bersyukur.

Contoh nye;

dlm relationship.. ade segelintir yang suka kritik partner masing-masing tak caring, tak romantik, tak memahami etc.. punca nye kadang-kadang memang ade salah partner tu dan kena tengok diri sendiri gak..

Ada yang belum kawen.. menyalahkan takdir kenapa asek bertemu dengan orang salah.. asek putus cinta.. padahal itu ialah satu permulaan untuk jumpe orang yang lebih baik..

Ada yang dah kawen dan belom dikurniakan anak.. menyalahkan partner dan takdir.. padahal itu bagi peluang untuk sesama pasangan mengenali diri masing-masing dan untuk meningkatkan amal jariah (doa) kepada Allah..

Ada yang blom kawen tapi dah terlanjur pastu buang anak.. tak bersyukur kerana bukan semua orang boleh bersalin sendiri tanpa doktor, nurse..

Ada yang bawak kereta cap Malaysia.. mengutuk keta sendiri tak powerlar.. tak cukup canggihlar.. padahal ramai lagi kat luar tu takde kereta.. kena jalan kaki..

Kite kena appreciate ape yang kite ade hari ni. Apa yang kite ade bukan semua orang bertuah memilikinye.. Kalu kite rasa kite dah teruk sgt.. tak bertuah.. always remember ramai lagi yang lagi teruk dlm hidup nih..

Soooo... chill lar. Hadapi dengan senyuman. Life is too short untuk bersedih-sedihan. Cheers! =)

2 komen:

MiszCoMoT said...

betol2...hargailah apa yang kita ada dengan sebaiknya...^___^

CikPuan Fara said...

dak comot: yes sambil mengingat kat sendiri jugak :)