Followers

Sunday, February 13, 2011

Mertua vs menantu

Happy sunday semua! Maybe ade yg bace blog aku neh dah kawen dan ade yg belom kawen (cam ramai je yg baca hehe). Tapi neh kira a good tips utk org nak kawen/dah kawen.. Dulu sebelum aku kawen, aku takut dengan perkataan "mak mertua". Ni semua kesan pengaruh drama tv dan novel jiwang alaf21.. nanti kena buli, kena lempang pastu kena halau kuar umah.. Lalu aku pon nanges-nanges sambil dukung anak dalam ujan lebat.. haaa.. dasatkan imaginasi aku time tuh hahaha.

Jadi dulu, aku dgn beberapa bespren berazam nak cari bakal suami yg anak yatim piatu!! konon tak yah pening-pening nak handle perangai mak mertua. Dan bila bertemu jodoh dgn husband aku neh.. ternyata anak bongsu.. dan maseh ada mak dan ayah lagi! huwaaaaaa.. dah jodoh aku.. jadi terima dgn lapang dada dan rasa tawaduk uhuks. Tapi bila dah kawen.. alhamdulillah aku dapat mak mertua yang sungguh baik, supportive dan anggap aku cam anak sendiri.. ni bukan bodek ye.. sebab dia pon tak tau aku ade blog heheh..

meh aku cara beberapa tips nak jadi menantu yg berjaya:

1) kena terima kenyataan mak mertua ialah org yg telah mengandung, melahirkan dan membesarkan husband kita.. restu dan doa dia dlm marriage kita sangat penting.. jadi sila hormat dia walaupon dia bukan mak kandung sendiri..

2) tanya husband, camne cara nak pikat hati mak dia.. jgn lupa date-date penting dlm hidup dia spt date besday.. rajin-rajin beramah mesra.. bukan takat dengan mak mertua aje tp dengan semua family baik dari kakak ipar mahupon cucu mereka yang maseh bertatih nak jalan. Tunjuk sket sifat keibuaan korang tuh..

3) Awasi bab berpakaian bila datang umah bakal mertua/mak mertua. walau se"sport"ing mane pon mak mertua korang selagi dia orang islam takde nye dia nak korang datang umah dia pkai baju bertali halus dan bermini skirt.

4) sila beralah untuk menda-menda remeh seperti dia menegor cara korang menyidai baju. iye, dah bertahun-tahun cara menyidai gaya gitu.. elok je.. tetiba mak mertua shout cakap tak kemas ke tak btol ke.. jgn ah sensitip sangat.. anggap tegoran tu nak btolkan diri korang utk jadi lagi baik..

5) jgn masuk campur urusan keluarga mertua/ipar duai/sepupu sepapat mereka. memang ah korang dah jd sebahagian ahli keluarga dorang but still maseh orang luar.. kalu mak mertua cerita apa2 pon just dengar je.. tak yah tokok tambah dan sampaikan kat org lain.. kalu ape2 jadi nanti.. tak pasal-pasal korang dicap "mulut longkang"..

6) korang tak yah jeles/makan hati bila husband lagi suka masakan maknye.. dah dari baby sampai ke besar neh, mak dia  yang masak, jaga makan minum anaknye.. dah tentu ah dia lebih prefer masakan maknye.. so, kat sini masa utk rendahkan ego dan belajar cara memasak ikot stail mak mertua. kebaikan utk pikat hati husband jugak.. silap-silap haribulan mak mertua dok suka turunkan ilmu memasaknye pada menantu cam mak mertua aku neh hehehe.

Satu hari nanti, kita pon akan jadi mak mertua bila anak berkawen.. dan akan melalui menda yang sama. Percaya pada hukum karma.. & buat masa sekarang jadilar menantu yang baik :)

0 komen: