Followers

Tuesday, April 5, 2011

Tips for bride to be II

Salam & hello semua!

Aku nak share perasaan yang suka meng-usha blog yang review pasal kahwin. Eventhough nak dekat setahun kahwin, tapi aku sangat suka. Tak tau ah ex-bride to be lain.. kot2 ada tak penyakit sama cam aku nih hehe. Hasil review tersebut, meh aku share lagi few tips for bride to be. Kira ini sambungan tips for bride to be yang first dulu. Pada yang belum pernah baca, sila tekan SINI .

Aku bukanlar expert sangat bab-bab nikah kahwin ni tapi memandangkan aku dah kahwin.. nak gak ah share beberapa tips..

1) Kursus pra-perkahwinan ni memang WAJIB kena amek for those yang nak kawen (muslim). tapi ada je yang belum terpikir nak kawen pon pegi kursus nih.. kengkonon sebab ada geng meramaikan majlis heheh. But pada pendapat aku kursus kahwin sangat patut pergi masa betul-betul nak kahwin. Bukan apa, memang banyak info tentang rumahtangga sepanjang kursus 2 hari tu.. Camne kalau korang pegi kursus kahwin masa umur korang baru 19 tahun tapi umur 29 tahun baru kawen.. Korang ingat ke apa yang dicakapkan ustaz masa kursus kawen tu?.. Btul tak?

2) Ujian HIV pon mesti diambil oleh bakal pengantin. Ujian HIV ni laku untuk 6 month aje dari tarikh korang wat ujian tu. Kalau HIV positif tak leh kahwin tau. Kalu sesapa yang test positif tak silap aku kena kaunseling kat situ. Kejap je ujian HIV nih, tak sampai beberapa minit dah siap surat untuk bawak ke pejabat agama. Usually nurse akan seal envelope tu, kata SULIT. tapi aku dengan tunang (skang husben) gatal tangan nak tengok hahaha..

3) Prosedur kat pejabat agama kena settle ikut negeri lar. Isi semua borang lepas tu prepare serba sikit beberapa soalan seperti;

- mengucap kalimah syahadah
- betulkan bacaan doa qunut
-  rukun iman& islam
- tanggungjawab suami isteri
- dan beberapa soalan yang basic.

4) Selain tu, untuk bride yang free hair sila jangan basuh rambut pada pagi wedding.. sebab rambut akan lembut dan susah nak disettingkan.. Kalu malam sebelum tu, takpe..

5) Kalu pegi wedding fair, sila amik seberapa banyak pamplet tentang bridal. Jangan terus booking. Balik rumah, compare first.. tengok budget then baru pergi sana balik dan booking. Selalunya masa wedding fair akan ada banyak offer yang murah sikit dalam rm100-200. Memang tak banyak but you can save alot there.
6) For bride XXL plus size, please make your own wedding dress. No discrimination here tapi kalu pegi mana-mana bridal jarang atau takde wedding dress yang cantik for XXL plus size. Yang ada usually a typical baju songket bunga tabur. Daripada pakai je baju yang ada tapi hati dok memberontak tak best jugak kan?.. kata big day suppose your happiesttt day.

7) Berkenaan dengan barang kemas untuk batal air sembahyang.. Ada yang bagi cincin, gelang tangan, rantai. Cam aku dulu, husben bagi gelang tangan & rantai sebab da dapat dua cincin (cincin risik dan cincin tunang). Ada yang suka emas putih & emas kuning.. Aku lebih prefer emas putih. Ramai orang especially makcik-makcik cakap kenapa?.. Kan bagus emas kuning, sesak2 boleh gadai.. Pada aku, barang kemas tu tkan hadiah from husben masa tunang/wedding.. kenapa mesti digadai walau sesak duit camne pon. Betul tak? Sentimental value. Tak ternilai harganya :)

8) Last sekali berkaitan photographer/videographer, advise aku cari yang betul2 suka dari segi portfolionya. Kasi cadangan posing mana yang korang suka, posisi mana yang nampak korang cun/hensem. Sebab majlis wedding tu akan habis, hantaran akan habis dipakai, baju akan dipulang ke bridal, semuanya akan back to normal but gambar/video yang ada akan jadi kenangan sampai bila-bila. The memories tak kan dapat lagi. Jadi silalar cari photographer yang betul2 best okie? :)


0 komen: